De meeste presentaties waarin de strategie van een bedrijf wordt gepresenteerd slaan niet echt aan. Ze missen namelijk de kernelementen van een goed verhaal. Vaak worden er een aantal slides vertoont met financiële kengetallen, de missie en strategische doelen. Maar het mist een verhaal.
Laten we kijken wat wel aanslaat als je de strategie presenteert aan je medewerkers of aan andere stakeholders. We nemen Elon Musk als voorbeeld. Elon Musk is een ondernemer met visie. Heb je wel eens een van zijn presentaties gezien over Tesla Motors of de Powerwall? Op youtube vind je er een aantal.
Hij is niet de meest gepolijste spreker maar hij weet, met zijn verhalen, zijn publiek enorm te boeien. En dat komt omdat hij een hele goede opbouw gebruikt.
Hoe boeit Elon Musk zijn publiek?
Musk doorloopt een aantal stappen die de kern vormen van een goed verhaal.
Hij start met het identificeren van een reëel probleem. Een probleem waar we nu mee te maken hebben en waar mensen zich in herkennen.
Vervolgens schetst hij een wereld waarin datzelfde probleem niet wordt opgelost. Of niet op een manier die ons aanspreekt. Het is een sombere toekomst.
Een betere wereld
Dan geeft hij zijn publiek een helder beeld van een betere toekomst. Een wereld waarin we elektrische auto’s rijden en zonne-energie benutten op een manier waarvan we nooit hadden gedacht dat het mogelijk was.
Hij vertelt ook dat het een haalbare toekomst is, dat de weg naar die toekomst dichtbij ligt. Hij geeft zijn publiek hoop en we hangen aan zijn lippen.
Op reis
Dan neemt Musk zijn publiek mee op reis naar die betere wereld. Hij geeft tastbare oplossingen. Als publiek kun je dan voor je zien dat die wereld daadwerkelijk mogelijk is en hoe die mogelijk is.
Een goede test voor de kracht van een strategisch plan is de vraag: kan het als een eenvoudig verhaal verteld worden?
Wil je aan de slag met het gebruiken van storytellling in je presentaties? Geef je dan op voor een van onze workshops of trainingen.